Twitter Untuk Perniagaan / bisnes
Twitter Untuk
Perniagaan / bisnes
Twitter adalah satu fenomena Internet yang sebenar. Ia
membezakan dirinya daripada
laman rangkaian sosial yang lain dengan menghadkan pengguna
untuk menghantar komen yang tidak mengandungi lebih daripada 140 perkataan. Walaupun
dengan sekatan ini, ramai ahli perniagaan serta tokoh masyarakat telah terlibat
dengan Twitter sebagai cara mudah untuk menyebarkan apa-apa saja.
Ini termasuklah "Tweet" tentang suara dalam
Kongres, Sarah Palin yang bercakap tentang. . . dirinya,
dan bintang seperti Ashton Kutcher (nama Twitter: @aplusk),
setakat pada penulisan ini
telah ada 4,611,357 orang di seluruh dunia
"mengikuti" post Twitter beliau. setiap
kali dia melafazkan kenyataan 140-perkataan di Twitter,
hampir 4.7 juta orang
mendapat mesej itu.
Dengan platform ini, sesiapa sahaja boleh mempromosi dia
sendiri atau perniagaan
dalam talian. Kutcher, kerap menggalakkan perubahan sosial
dan keamanan.
Tetapi Ina Steiner,
yang mengendalikan laman web yang dipanggil EveryPlaceISell,
menggunakan Twitter sebagai platform untuk penjual. Penjual
kerap menghantar "tweet" tentang jualan dan promosi.
Membina Pangkalan Peminat ( Fan Base ) dengan Twitter
Twitter (www.twitter.com) adalah salah satu daripada
laman-laman rangkaian sosial ( Social Network ) yang anda selalu dengar dan
kemudian menggaru kepala anda, dengan berkata, "Apa benda tu?"
Pada pandangan pertama, anda mungkin tidak berfikir sebuah
laman web yang membolehkan anda menghantar hanya 140-perkataan mesej akan
mempunyai maksud perniagaan.
Tetapi melihat pada perniagaan yang menggunakan Twitter, dan
anda sedar bahawa ya, Twitter boleh memainkan peranan yang besar selaras dengan
pelanggan, membina jenama dan mempromosi identiti anda sendiri atau organisasi
anda.
Walaupun banyak individu menggunakan Twitter untuk
bersenang-senang, selebriti seperti Ashton Kutcher menggunakannya untuk meluah
satu pandangan mengenai sesuatu maksud atau isu.
Syarikat-syarikat besar
dibawah menggunakan Twitter untuk pelbagai tujuan yang berkaitan dengan
perniagaan:
✓ Ford Motor Company: Melalui Twitter feed
FordCustService yang
(Twitter.com / FordCustService), ia diguna untuk aduan,
spam, dan maklum balas yang berguna sekali-sekala daripada pelanggan.
✓
Popeyes Chicken: (twitter.com / popeyeschicken)
Syarikat berjenaka dengan pelanggan tentang pilihan makanan
mereka, mengumumkan jualan, dan kadang-kadang bertindak balas dengan tawaran
untuk menangani kebimbangan peribadi pelanggan dengan komen seperti ini:
maaf , tentang pengalaman tentang anda ... DM saya e-mel
& telefon # Pengurus Pelanggan kami akan menelefon anda.
✓
Starbucks: Gergasi kopi ini mempunyai laman Twitter dipanggil MyStarbucksIdea
(Twitter.com / mystarbucksidea) syarikat itu mendengar cadangan
pelanggan dan melaksanakan kebanyakan darinya. Pada penulisan ini, satu Tweet mengatakan
bahawa 50 cadangan asalnya disuarakan melalui Twitter telah dilaksanakan.
✓ H
& R Block: Perkhidmatan penyediaan cukai (twitter.com / HRBlock)
respons kepada soalan-soalan pelanggan, sama ada melalui
e-mel atau telefon.
Sudah tentu, satu forum rangkaian sosial boleh digunakan untuk
dirangkaikan kepada rangkaian sosial yang lain .
Kodak CB feed (twitter.com / kodakCB) digunakan untuk
menghebahkan jawatan kosong di Blog Korporat Kodak. Blog pula
(1000words.kodak.com /), mempunyai pautan ke laman web Kodak, halaman Facebook Kodak
, Kodak Feed YouTube dan lain-lain lagi. . . anda dapat ideanya?
Untuk perniagaan kecil atau besar, Twitter memainkan peranan
dalam keseluruhan
usaha pemasaran secara online. Untuk menonjol pada keputusan
enjin carian ( search engine ) dan word-of-mouth (publisiti mulut), anda perlu
membina sebuah laman web yang berangkai dari satu laman ke yang lain.
Dengan berbual dengan pelanggan anda, walaupun ia kelihatan
seolah-olah anda
memberi pengetahuan anda secara percuma dan menjawab
soalan-soalan yang tidak membawa kepada jualan serta-merta, anda sebenarnya sedang
membina kesetiaan dan hubungan baik. Dimana akhirnya ia akan memberi keuntungan
untuk jangka panjang.
Perancangan akaun
Twitter untuk bisnes
Ia adalah mudah untuk memulakan posting di Twitter. Di sini,
seperti di Facebook, cabaran yang dihadapi adalah dengan perancangan bagaimana
anda akan mempromosikan perniagaan anda dengan Twitter posting (yang dikenali
sebagai "tweet"). Sebelum anda mendaftar, sila jawab beberapa soalan
mudah:
✓ Apakah
matlamat perniagaan anda untuk berada di Twitter? Siapakah yang akan membaca Tweet
anda ?
✓ Adakah
anda mempunyai sebab atau isu yang anda mahu orang ramai untuk memberi
perhatian kepada anda?
✓ Apakah
tindakan yang anda mahu orang ramai ambil selepas membaca Tweet anda? Adakah
anda mahu mereka melawat laman web anda, blog anda, atau membeli-belah di
jualan catalog anda?
✓
Bagaimana orang akan mencari anda dengan mudah? Apakah nama satu atau dua
perkataan yang anda boleh tetapkan ke laman Twitter anda?
✓
Siapakah yang akan melakukan penghantaran tweet? adakah ini menjadi satu usaha
pasukan, untuk memastikan posting mengalir ke Twitter secara tetap?
✓ Adakah
anda mempunyai jualan khas atau promosi yang anda boleh tawarkan?
Bahagian terakhir diatas adalah amat penting jika anda
menjual barangan dari katalog.
Follower Twitter selalu menerima posting jualan khas atau
barangan jualan dari laman web seperti DellOutlet (www.twitter.com/delloutlet).
Menurut Business Insider (www.businessinsider.com), laman Twitter Dell ini
menjana $ 3 juta jualan komputer dalam tempoh dua tahun.
Sila ikuti posting akan datang unutk Cara Membuka akaun twitter dan tips untuk perniagaan