Terbaru

MAGIC - Malaysian Global Innovation & Creativity Center



MAGIC dan 1 MET
Magic (Inovasi Global Malaysia & Pusat Kreativiti) akhirnya bertujuan untuk mengubah Malaysia menjadi sebuah negara keusahawanan yang dinamik dengan membolehkan pengusaha tempatan dan antarabangsa untuk berjaya memulakan dan mengembangkan perniagaan mereka.
Magic direka untuk menjadi pusat sehenti untuk usahawan, yang akan menyediakan setiap kemudahan usahawan perlu - daripada mendapatkan pembiayaan daripada bank atau pemodal teroka untuk menyediakan inkubator untuk membangunkan permulaan untuk memperbaiki produk atau perkhidmatan mereka.
Ia juga akan membantu dengan pendaftaran harta intelek dan menyediakan kemudahan latihan, bimbingan dan mentor.
Ia akan mewujudkan satu ekosistem perkhidmatan penuh untuk menarik bakat global dan tempatan yang terbaik dan memberi inspirasi kepada gelombang baru usahawan.
Mengapa ia mencetuskan?
Malaysia adalah salah satu negara yang paling maju dari segi teknologi di kalangan negara-negara perindustrian di rantau ASEAN. Negara yang berterusan untuk memacu dan melibatkan teknologi moden membuktikan untuk menjadi satu kelebihan yang besar bagi merangsang keusahawanan. Kerajaan komited untuk memastikan bahawa pembangunan usahawan kekal sebagai elemen penting dalam menjana pertumbuhan ekonomi dan menyumbang ke arah transformasi negara ke dalam pengeksport perkhidmatan teknologi. Ini adalah selaras dengan wawasan kami untuk menjadi sebuah negara maju, negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Pusat Magic mula-mula diumumkan oleh yang paling mulia Perdana Menteri YAB Dato 'Sri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak semasa Sidang Kemuncak Keusahawanan Global ke-4 yang diadakan di Kuala Lumpur pada bulan Oktober 2013.
Ia sekali lagi diketengahkan dalam Bajet 2014 Ucapan pada bulan yang sama di mana ia menerima peruntukan sebanyak RM50 juta untuk membantu dalam aktiviti-aktivitinya.
Apakah jenis perkhidmatan yang tidak tawaran usahawan Magic?
Antara perkhidmatan yang dicadangkan termasuk:
  Menarik dan menyambung usahawan tempatan dan antarabangsa yang kreatif melalui Pusat Magic dengan perkhidmatan sokongan
    Idea
    Perundingan dan pemudahan
    Inkubasi dan gerbang
    Boot kem dan kemudahan latihan
    Internship / mentor
    Pemudahan harta intelek dan perkhidmatan undang-undang
    Hubungan kewangan
Bagaimana Magic berkesan menarik usahawan?
Magic akan memberi tumpuan untuk menarik pengusaha tempatan dan antarabangsa yang berbakat dalam bidang teknologi.
Ini akan dicapai melalui:
    Menyediakan infrastruktur dan perkhidmatan sokongan
    Menyediakan akses untuk memulakan modal dan pelaburan
    Kaedah kreatif dan latihan
    Kerjasama universiti, institusi penyelidikan dan organisasi antarabangsa
Di manakah Pusat Magic terletak?
Pusat Magic terletak di Cyberjaya, Malaysia. Ia bakal dilancarkan pada bulan April dan akan beroperasi sepenuhnya pada bulan Mei 2014.
Mengapa Cyberjaya?
Yang diletakkan sebagai hab Teknologi Global, Cyberjaya mempunyai inkubasi dan kemudahan penyelidikan dan pembangunan usahawan yang boleh digunakan untuk membangunkan produk dan / atau perkhidmatan mereka.
Kira-kira 500 syarikat yang dipacu teknologi, daripada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk syarikat multinasional besar, hubungi Cyberjaya rumah. Yang vibrantly berkembang ekosistem dan pelbagai insentif untuk syarikat-syarikat teknologi yang ada akan terus menarik pelabur asing dan tempatan dan pada masa yang sama mewujudkan peluang pekerjaan berpendapatan tinggi.
Cyberjaya juga bercita-cita untuk menjadi Hab Teknologi Global dan ia secara beransur-ansur menjadi lokasi pilihan bagi masyarakat yang dipacu teknologi yang memulakan. Keseronokan yang dipancarkan oleh individu-individu yang bertenaga akan menggalakkan lagi inovasi dan kreativiti dan memperkayakan tekno ekosistem Cyberjaya.
Apakah 1MET dan bagaimana ia berkaitan dengan Magic?
1MET adalah satu inisiatif oleh Kementerian Kewangan Malaysia yang bertujuan untuk memberi inspirasi, memangkin dan memupuk generasi akan datang usahawan belia yang akan dapat mencapai kejayaan yang cemerlang dengan usaha masing-masing.
Program ini akan direka bentuk untuk mengasah lagi kemahiran usahawan tempatan.
Melalui 1MET, Negara mensasarkan untuk melengkapkan 5,000 usahawan muda dengan kemahiran yang diperlukan setiap tahun. Usahawan 1MET komited akan diberi panduan yang lebih lanjut di Magic.
1MET telah dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato 'Sri Najib Bin Tun Abdul Razak, di luar acara Sidang Kemuncak ke-4 Usahawan Global di Kuala Lumpur pada bulan Oktober 2013.
Majlis pelancaran itu turut dihadiri oleh Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Yang Berhormat Encik John Kerry.
Bagaimana membantu usahawan 1MET?
1MET memegang kem but dengan tujuan untuk memperkenalkan konsep-konsep teras keusahawanan dan usaha untuk membina dan usahawan yang bercita-cita. Dalam kem but, peserta akan diperkenalkan dengan alam semula jadi teras keusahawanan, jenis peluang, risiko dan juga kanvas model perniagaan. Para peserta juga akan didedahkan dengan pelbagai program-program kerajaan dan dana pembangunan usahawan yang boleh didapati untuk membantu mereka berjaya.
Berapa ramai usahawan telah berdaftar dengan 1MET?
Sehingga kini lebih daripada 7,000 usahawan muda telah didaftarkan dalam pangkalan data 1MET sejak 2013. Kementerian Kewangan, Malaysia akan memantau perkembangan usahawan-usahawan ini dan menyediakan mereka dengan bantuan yang berkaitan yang akan membantu mereka untuk memulakan dan mengembangkan perniagaan mereka.
more info:
www.mymagic.com.my

Cloud Based POS System